Krea-aktiviteter har aldrig stået øverst på mit pædagogiske CV. Det har egentligt aldrig sagt mig det helt store. Måske fordi jeg ikke selv er så kreativt anlagt.
Hverken i forhold til at male, lave ler eller tegne. Jeg er stadig ved tegningen af huset, solen og flagstangen. Måske også lige et æbletræ, hvis jeg rigtigt skal gøre mig umage…
Derfor har værksteds- og kreative aktiviteter aldrig været dét, som jeg kastede mig ud i, hvis jeg ikke vidste, hvad jeg skulle lave.
Det har mere været noget med bål, konstruktionslege eller rammelege…

MEN! (ja, du kunne vel godt fornemme, at der var et eller andet form for vendepunkt på vej, ikke?) i løbet af det sidste års tid har jeg faktisk bevæget mig ud på ukendt grund. Dér, hvor man lærer at kende forskel på akryl- og akvarelmaling. Dér, hvor man lærer at vende akvarelpapiret med den rug side opad. Dér, hvor man lærer vigtigheden af at tage et forklæde på…

Sidste år var jeg med til at starte en ny børnegruppe op. I den forbindelse var der brug for nogle aktiviteter, som kunne samle børnene omkring bordet.
Jeg laver trylledej, og hey DU laver trylledej?! Woot! Det der med det fælles tredje, du ved…

Proces og resultat

I min seminarietid, og tid som uddannet pædagog, har jeg altid hørt at det vigtigste er den pædagogisk skabende proces. Produktet eller resultatet er om ikke irrelevant, så noget sekundært. Der tror jeg, at jeg på en eller anden måde starter ved slutningen. Jeg synes at det er meget sjovt, hvis krea-aktiviteter også bliver til noget, som der er flot at hænge op eller vise frem.
Vi har vel alle set nogle malerier lavet med de der malingsblokke, hvor alle farverne er blevet blandet sammen til forskellige nuancer af brun… Det var måske egentlig dét, som jeg forbandt kreative aktiviteter med til at begynde med.

Det første krea-aktivitet, som jeg søsatte, var et maleprojekt. Jeg havde luret lidt på nogle malerier, som nabostuen havde lavet og rådførte mig hos dem. “Du skal bare bruge sprittuscher og akvarelfarver. Først så tegner børnene på vådt-i-vådt-papiret og bagefter maler de“.
Hvad be – hvad? sagde den anden bror… Heldigvis blev jeg ikke forvist fra slottet, men fik at vide, hvor på depotet jeg fandt disse, for mig, mystiske artefakter.

Maleprojektet

Okay, atelieret var klar og der stod fire forklædeklædte børn med spændte blikke og sitrende hænder. “Er det os, som skal male nu?” spurgte én af dem spændt.
Jeg viste dem nogle af malerierne fra nabostuen, og fortalte, at det var meningen, at de skulle tegne med sprittusch først, og når de havde tegnet nogle former og figurer, skulle de male.
Børnene gik i gang med at tegne. Efter kort tid begyndte et af børnene at skravere nogle af formerne med sprittuschen. Sidemanden sad og tegnede prikker, så tuschen til sidst var svær at tegne mere med. Argt, det var ikke meningen!
Nu var det vist ved at være tid til at male…
Hvert barn fik fire glas med maling i, som de kunne bruge. Børnene malede over deres tegninger roligt og koncentreret. Den ene havde tegnet en sol. Den anden en regnbue og den tredje en masse prikker… De blev nu malet med stor fordybelse fra børnene. Samtidig talte vi om forskellige farver. Hvilke farver kunne børnene bedst lidt, hvilke kunne jeg. Efter et stykke tid begyndte børnene at opdage, at farverne blandede sig, og så kunne vi tale om, hvad der skete, når farverne blev blandet.
Da der var gået tyve minutters-tid var malerierne færdige og børnene gik ud for at vaske fingre. Jeg lagde forsigtigt billederne til at tørre og begyndte at rydde op. Det var sgu da gået meget godt – hverken stuen eller nogle af børnene havde skiftet farve.

Et år senere (sådan cirka)

En af de første ting, som jeg gjorde dagen efter var at finde malerierne frem. Jeg var spændt på at se, hvordan de var blevet. Til min store glæde var de blevet rigtig flotte. Farverne stod super klart frem og man kunne se det, som børnene havde tegnet forinden. Det er en god følelse, når man finder glæden ved noget nyt. Pludselig er der én ting mere, som man godt kan lide at lave!
Jeg har i det seneste år arbejdet med at sætte kreative aktiviteter i gang, så meget at jeg talte om det på min MU-samtale, og nu har det som et punkt på min 1-års-plan. Jeg kan også med glæde sige, at jeg også kan kende forskel på akryl- og akvarelmaling! Men jeg synes altså stadig at faste akvarelblokke er nederen. Det er som om de bare aldrig rigtigt bevarer den farve, som de starter med at være…

Et år senere plus det løse. Jeg bliver kontaktet af fagbladet Børn & Unge, som har læst DETTE indlæg, og vil lave et interview om dette vendepunkt. Hvis du er interesseret i at læse, hvordan det lød, så kan du læse om “Mortens vendepunkt” her, når du har læst det her færdigt.

Begynder-portfolioet

Jeg har prøvet at skrive dette mere som et blogindlæg, end som et her er tre aktiviteter til det her eller det her, som mange af mine andre opslag er. Men jeg vil alligevel afslutningsvis lige henvise til et par krea-aktiviteter, som kan kickstarte din karriere – og måske selvopfattelse – som pædagog med hang til det kreative.

  1. Sprittuscher og flydende akvarel. Aktiviteten som blev min egen ilddåb. Det giver nogle super flotte malerier, især hvis farverne ikke flyder alt for meget sammen.
  2. Trylledej, som bliver malet. Det her er et projekt over flere gange. Først skal trylledejen laves og bages, dagen efter kan den males med f.eks. akrylmaling.
  3. Malerier med akrylfarver. Vel nok også en klassisk disciplin inden for kreative aktiviteter. Jeg plejer at give hver barn tre forskellige farver og krydser fingre for at børnene husker at dyppe penslen i vand inden de skifter farve.
  4. Syklude. Sådan en kan jeg huske fra dengang jeg gik i børnehave. Børnene vælger hvilke farver tråd de vil bruge, og så bruger pædagogen fem minutter på at tråde nålen inden børnene syr en række på kluden. Forhåbenligt kan andre være hurtigere end mig…
  5. Lege med ler. Lidt ligesom trylledej, men jeg føler at man kan forme det på en lidt anden måde. Man kan også gå amok med alt det der ler-udstyr, hvis man er så heldig at have det til rådighed.
  6. Gå på de sociale medier. Og find inspiration der. Alt med crafts og kreative projekter for børn er rigtig stort, og der er massere af inspiration at hente der. (Du kan også læse denne wikipedia-artikel om forskellige typer maling, for at danne dig et overblik)

Afslutning

Det var den foreløbige afslutning på min kreative dannelsesrejse. Tak fordi du har læst med. Jeg håber, du har været underholdt og måske endda er blevet inspireret til at bevæge dig ud på ukendt grund og afprøve noget, som du ikke har prøvet kræfter med. Det var alt herfra.
Vh. Morten Randrup

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, og modtag min velkomstmail med min tjekliste over fem lege, som børnene vil elske dig for at sætte i gang.

* indicates required
Krea-aktiviteter: Fra nybegynder til… begynder.

En tanke om "Krea-aktiviteter: Fra nybegynder til… begynder."

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *