Jeg har – som så mange andre – fulgt med i fænomenet ChatGPT her i den seneste stykke tid. Det er jo uden tvivl et vildt redskab at have foran sig. Fortæl den, hvad den skal skrive, og så har du lynhurtigt en tekst om emnet.

Men kan den også redde os arme pædagoger, som drukner i bleskift, dårligt arbejdsmiljø, pædagogmangel og elendig løn? Det vil jeg lade dig om at vurdere, men nedenfor får du tre bud på pædagogiske aktiviteter og forløb planlagt af ChatGPT. Vil vi kunne spare tid, ved at bruge dette redskab, eller klarer vi det egentligt bedre selv?

Jeg har valgt tre emner, som chatbotten skal planlægge pædagogiske forløb for os om i dag: venskaber, min krop, naturfænomener & science og selvhjulpenhed i vuggestuen

Venskaber.

Her er den prompt, som jeg gav ChatGPT: “Beskriv et pædagogisk forløb over flere gange med aktiviteter indenfor temaet venskaber. Forløbet skal tilpasset børn i børnehavealderen 3-5 år.

Og her kommer den flittige chatbots svar:

______________________________________________________________________________________________________________________

Her er et forslag til et pædagogisk forløb over flere gange, der fokuserer på venskaber for børn i alderen 3-5 år:

Mål:

  • At børnene kan genkende og navngive forskellige følelser i sig selv og andre
  • At børnene kan identificere positive egenskaber ved sig selv og andre
  • At børnene kan samarbejde og interagere med andre børn i en positiv måde

Aktivitet 1: Introduktion til emnet (ca. 30 minutter)

  • Saml børnene i en cirkel og introducér emnet om venskaber
  • Spørg børnene, hvad de mener, at venskaber er, og hvad der er vigtigt i et venskab
  • Fortæl en historie eller syng en sang om venskab

Aktivitet 2: Følelsesgenkendelse (ca. 45 minutter)

  • Tal med børnene om forskellige følelser, som de kan opleve i forbindelse med venskaber (fx glæde, tristhed, vrede, skuffelse)
  • Vis billeder eller brug følelseskort til at illustrere forskellige følelser
  • Lad børnene øve sig i at genkende følelser og sætte ord på dem ved at lege en følelseslege, hvor de skal efterligne ansigtsudtryk og kropssprog for forskellige følelser

Aktivitet 3: Positiv egenskabsjagt (ca. 45 minutter)

  • Tal med børnene om positive egenskaber, som de kan have (fx venlighed, hjælpsomhed, mod, sjov)
  • Lad børnene gå på jagt efter positive egenskaber hos hinanden ved at lege en egenskabsjagt. Børnene går rundt i lokalet og giver hinanden komplimenter og fortæller hinanden, hvilke positive egenskaber de ser i hinanden

Aktivitet 4: Samarbejde i leg (ca. 45 minutter)

  • Lav grupper af børn, som skal samarbejde om en opgave eller en leg
  • Opgaven eller legen kan være at bygge en tårn af blokke, lege en fangeleg, eller lave en tegning sammen
  • Fokusér på at styrke børnenes samarbejdsevner og evne til at kommunikere med hinanden

Aktivitet 5: Afslutning (ca. 30 minutter)

  • Saml børnene i en cirkel igen og tal om, hvad de har lært om venskaber
  • Giv børnene mulighed for at dele deres tanker og oplevelser fra forløbet
  • Afslut med en fællessang eller et kram rundt om cirklen

Husk at gentage nogle af aktiviteterne eller temaet i forløbet på forskellige tidspunkter, så børnene har mulighed for at øve sig i at genkende og håndtere forskellige følelser.

______________________________________________________________________________________________________________________

Min krop

Jeg gav ChatGPT denne prompt at arbejde med, og tænkte at jeg ville prøve at give den noget om eventyr, for at se hvad der skete: “Beskriv et pædagogisk forløb med fokus på emnet min krop. Forløbet skal planlægges for børnehavebørn i alderen 3-5 år og indeholde noget om eventyr.”

ChatGPTs svar:

______________________________________________________________________________________________________________________

Formålet med dette pædagogiske forløb er at hjælpe børn i alderen 3-5 år med at udvikle deres kropsbevidsthed og øge deres selvtillid og selvværd. Dette vil opnås ved at introducere børnene til deres krop på en sjov og interaktiv måde gennem eventyr, leg og samtale.

Aktiviteter:

  1. Introduktion: Pædagogen vil introducere emnet “min krop” for børnene. Pædagogen vil forklare, at børnenes kroppe er noget særligt, og at vi skal tage os godt af dem. Pædagogen vil også spørge børnene, hvad de allerede ved om deres krop.
  2. Eventyr: Pædagogen vil læse et eventyr for børnene om en karakter, der opdager sin krop og dens evner. Eksempler på eventyr kan inkludere “Den grimme ælling”, “Askepot”, “Rødhætte” eller “Kæmpen med de tre hoveder”. Efter at have læst eventyret vil pædagogen spørge børnene, hvad de har lært om deres krop.
  3. Kroppens funktioner: Pædagogen vil introducere forskellige dele af kroppen og deres funktioner. Pædagogen vil spørge børnene, om de kender navnene på disse dele og hvad de bruges til. Pædagogen vil også give børnene opgaver, der involverer at bruge forskellige dele af kroppen, såsom at hoppe på ét ben, røre tæerne eller klappe i hænderne.
  4. Kroppens følelser: Pædagogen vil spørge børnene, hvordan deres krop føles, når de er glade, triste eller vrede. Pædagogen vil også introducere ord, der beskriver forskellige følelser, såsom glad, sur, bange og ked af det. Pædagogen vil opmuntre børnene til at udtrykke deres følelser og tale om dem.
  5. Kropsbevidsthed: Pædagogen vil opfordre børnene til at bevæge sig på forskellige måder, såsom at rulle, danse eller kravle. Pædagogen vil også lære børnene at trække vejret dybt og langsomt, så de kan føle sig mere afslappede. Pædagogen vil spørge børnene, hvordan deres krop føles, når de bevæger sig på forskellige måder eller trækker vejret dybt.
  6. Afslutning: Pædagogen vil afslutte forløbet ved at bede børnene om at tegne eller male deres krop. Pædagogen vil spørge børnene, om de har lært noget nyt om deres krop, og hvad de har haft det sjovt med.

______________________________________________________________________________________________________________________

Naturfænomener & science

I dette forløb har jeg taget udgangspunkt i et læreplanstema, som omdrejningspunkt. Her er den prompt, som jeg brugte: “Beskriv et pædagogisk forløb over flere gange med aktiviteter indenfor venskaber. Forløbet skal tilpasset børn i børnehavealderen 3-5 år.”

ChatGPTs svar:

______________________________________________________________________________________________________________________

Selvfølgelig, her er et eksempel på et pædagogisk forløb over tre gange med aktiviteter indenfor læreplanstemaet science og naturfænomener, der er tilpasset børnehavebørn i alderen 3-5 år:

Gang 1: Udforskning af forskellige materialer og deres egenskaber

Formål: At introducere børnene til forskellige materialer og deres egenskaber, og hvordan de kan bruges i hverdagen.

Aktiviteter:

  • Introduktion til forskellige materialer og deres egenskaber ved at vise forskellige materialer som papir, træ, metal og plastik.
  • Udforskning af forskellige materialer ved at give børnene forskellige materialer, som de kan undersøge og beskrive, fx blødt, hårdt, glat eller ru.
  • Leg med forskellige materialer, hvor børnene kan bygge, forme og skabe med forskellige materialer som fx plastikklodser, træklodser og papir.

Gang 2: Introduktion til vægt og balance

Formål: At introducere børnene til vægt og balance og forståelse af, hvordan forskellige genstande kan have forskellig vægt og påvirke balance.

Aktiviteter:

  • Introduktion til vægt og balance ved at vise forskellige genstande med forskellig vægt, og hvordan de påvirker balance.
  • Udforskning af vægt og balance ved at give børnene forskellige genstande og lade dem prøve at balancere dem på forskellige måder, fx på en vægtstang eller i en balancevægt.
  • Leg med vægt og balance, hvor børnene kan lege med at skabe balance med forskellige genstande og se, hvordan de påvirker hinanden.

Gang 3: Undersøgelse af planter og dyr

Formål: At introducere børnene til planter og dyr og forståelse af deres forskellige egenskaber og livscyklus.

Aktiviteter:

  • Introduktion til planter og dyr ved at vise forskellige planter og dyr og tale om deres egenskaber og livscyklus.
  • Udforskning af planter og dyr ved at give børnene mulighed for at plante frø og observere deres vækst, eller se på forskellige dyr, fx snegle, sommerfugle eller edderkopper og tale om deres egenskaber og livscyklus.
  • Leg med planter og dyr, hvor børnene kan lege med at plante og vande planter, eller skabe en mini zoo med forskellige dyr.

Dette er et eksempel på et pædagogisk forløb med aktiviteter indenfor læreplanstemaet science og naturfænomener, som er tilpasset børn i børnehavealderen på 3-5 år. Det er vigtigt at tilpasse aktiviteterne til børnenes alder, interesser og behov samt at give mulighed.

______________________________________________________________________________________________________________________

Vuggestuebørns selvhjulpenhed

Jeg forestiller mig at størstedelen af mine læsere har noget med børnehavebørn at gøre, men det skal da ikke hedde sig at vuggestuefolket skal føle sig overset. Jeg gav ChatGPT denne prompt om vuggestuebørns selvhjulpenhed: “beskriv et pædagogisk forløb for vuggestuebørn, som styrker deres selvhjulpenhed.”

Og fik dette svar:

______________________________________________________________________________________________________________________

Et pædagogisk forløb for vuggestuebørn, der styrker deres selvhjulpenhed, kan bestå af følgende trin:

  1. Introduktion til opgaverne: Start med at introducere børnene til opgaverne, som de skal udføre. Fortæl dem, hvad de skal gøre, og vis dem, hvordan man gør det. Det er vigtigt at gøre det på en måde, så børnene føler sig trygge og har lyst til at prøve det selv.
  2. Giv børnene mulighed for at øve sig: Lad børnene øve sig på opgaverne, og giv dem tid til at lære. Vær tålmodig og støttende, når de prøver at gøre tingene selv. Lad dem også prøve igen, hvis de ikke lykkes første gang.
  3. Belønning og anerkendelse: Ros børnene for deres indsats og resultater. Det kan være med en positiv feedback eller en anerkendelse som at give en high-five eller et stempel på hånden. Det kan også være med små belønninger, som f.eks. en lille snack eller en leg med en yndlingslegetøj.
  4. Opbygge en rutine: Efter børnene har lært at udføre opgaverne, er det vigtigt at opbygge en rutine. Lav en daglig plan, som inkluderer tid til at udføre opgaverne, og hold fast i den. Det vil hjælpe børnene med at føle sig mere selvhjulpne og trygge i deres daglige rutiner.

Eksempler på opgaver, der kan hjælpe børn med at udvikle deres selvhjulpenhed, inkluderer:

  • At lære at spise med ske og gaffel selv
  • At lære at tage tøj af og på selv
  • At lære at vaske hænder selv
  • At lære at børste tænder selv
  • At lære at rydde op efter sig selv

Ved at introducere børn til disse opgaver og give dem mulighed for at øve sig, opbygge rutiner og belønne deres indsats, kan man styrke deres selvhjulpenhed og give dem en følelse af at have kontrol over deres eget liv.

______________________________________________________________________________________________________________________

Afslutning of konklusion

Ja, hvad kan vi konkludere? Dette var mest tænkt som et forsøg på at se hvad der sker, når man sætter ChatGPT til at planlægge pædagogiske aktiviteter. Ikke om pædagoger bliver udskiftet med robotter, for det gør vi nok næppe (endnu…) Når det så er sagt. så kan den kunstige intelligens uden tvivl bruges som inspiration til pædagogiske forløb. Der var nogle meget fine idéer, især i det forløb om kroppen. Og det er jo et værktøj, som lynhurtigt kan generere idéer ud fra de prompts, som man fodre den.

Så den ville måske kunne inddrages som en del af planlægningen af aktiviteter til at finde på indslag, som man så selv fintuner ud fra de mål man har for børnegruppen eller en aktivitet. I don’t know. Igen, det var mest for at lave en lille smule sjov, men fortæl mig gerne hvad du mener om ChatGPTs pædagogiske evner eller hvordan du tror kunstig intelligens kommer til at indfinde sig i den pædagogiske verden. Skriv en kommentar eller send mig en mail på hej@mortenrandrupdyrborg.dk

Hvis du vil have 25 idéer, som jeg har fundet på, så skal du klikke på dette link

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, og modtag min velkomstmail med min tjekliste over fem lege, som børnene vil elske dig for at sætte i gang.

* indicates required
4 A.I. genererede pædagogiske forløb

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *