Jeg havde en frygtelig – traumatiserende – oplevelse for nyligt på min arbejdsplads…
En oplevelse, som jeg ikke har åbnet op for overfor nogen. Før nu.
En oplevelse, som jeg håber engang i fremtiden at kunne bearbejde i et terapiforløb.
Det var faktisk bare en lillebitte kommentar, men den satte tusinde af tanker i gang. Den fik tusinder af fortællinger og narrativer til at flyve rundt i mit hoved… Jeg fik svedige håndflader, hjertebanken og min krop gik direkte i højeste alarmberedskab.
Det var egentlig bare en henkastet kommentar, imens jeg stod og blandede min instantkaffe.
“Nåh, Morten, nu har vi jo samling stuevist igen. Hvilken historie fortæller du hos jer?“
Shit!
Var det mig, som skulle holde samling i den her uge?!
Nååh ja. Det var det faktisk. Men det var gået helt i glemmebogen i løbet af weekenden.
Og om ikke så lang tid, var det mig, som skulle sidde foran hele stuen og holde samling, med historie, sange og det hele…
Hvad skal man gribe efter, i sådan en situation?
Klods Hans?
De tre små grise? Nej, det dur ikke. Det skal være noget mere moderne…
…
Biler 3? Nåh nej, det var forfærdeligt, dengang jeg ville genfortælle den til samling…
Heldigvis faldt min Biler 3 genfortælling sammen med Corona-nedlukningen – der kan man altså tale om, at der kom noget godt ud af corona-situationen…
Jeg endte med… Kan du gætte det?
*Trommehvirvel*
…
O.K… Er det dit endelige svar? Ja, du har ret! Da Lille Madsens Hus Blæste Væk. Godt gættet!
Du har vundet… håneretten overfor dine kollegaer, som ikke kunne gætte det!
Det, som jeg godt kan lide med historier i samling, er, hvis de lægger op til, at børnene kan genfortælle dem.
Eksempelvis ligesom her, hvor jeg har lavet en bordfortælling, som børnene kan genskabe. Det kunne også være oplæsning af bøger, hvor børnene kan genfortælle ud fra billederne.
En anden ting, som jeg godt kan lide, er, hvis man kan bruge samlingshistorien til at rammesætte nogle lege og aktiviteter hos børnene. Og ligesom trække historien ind i legene – og omvendt. Det er en tilgang, som jeg kalder ‘mini-tema’, og som jeg har skrevet et indlæg om, som du kan læse her…
Jeg oplever, at det både giver en øget interesse til selve samlingen, og giver børnene en fælles referenceramme for legene.
Tilbage sidder jeg med et traume, som jeg formeneligt skal bruge meget tid og penge på at bearbejde…
Men hvis du vil undgå at blive traumatiseret af simple spørgsmål fra dine kollegaer, så skal du læse med her i mit seneste indlæg om forskellige fortællinger til samlingen. Det hedder “Fortællinger til samling – hvordan?“
Her beskriver jeg fire forskellige fortællingsmetoder, som egner sig godt til samling. Jeg foreslår også en håndfuld historier til hver af metoderne.
Tak fordi du læser med, jeg håber du kan bruge nogle af disse indlæg til at booste dit samlings-game… Eller hvad man nu siger… samlingskompetence? Hvis du vil uppe dit samlings-game yderligere, så læs om mit online-kursus om ‘rundkreds’ her. Her går jeg i dybden med den struktur, som vi bruger der hvor jeg arbejder.
Det, jeg mener, er, at jeg håber, du har fået noget værdifuldt ud af alt det her.
Og hvis du har det, vil jeg opfordre dig til at dele denne mail med en ven eller kollega. Det kan du gøre lige nedenunder.
Mange hilsner
Morten Randrup Dyrborg
P.S. Dette er en genudgivelse af et af mine bedre nyhedsbreve – hvis jeg helt ydmygt skal sige det 😉 Du kan melde dig til mit nyhedsbrev nedenfor, og få dem direkte i din mailboks. Så er du garanteret den første på din arbejdsplads, som modtager du dem 🙂