Nu er der ikke frygteligt længe til at tredje udgave af rundkredskurset finder sted!
Nu får du muligheden for at lære, hvordan du kan strukturere en god samling. En samling med fokus på genkendelighed, tryghed og fede fortællestunder – både for børn og voksne. Du lærer at bruge samling, som en måde at skabe et fokus omkring et emne eller tema i børnegruppen. Det kan virke som en måde at være fælles om noget på, og på den måde være en mulighed for at skabe fælles lege og aktiviteter med samlingens tematik som fokus.
Rundkreds-strukturen
Den vigtigste ting, som du kommer til at lære på dette kursus er dét som jeg kalder rundkreds strukturen. Det er den måde hvorpå rundkreds – som jeg kalder den her slags samling – organiseres og bliver genkendelig for børnene. Når du har lært og implementeret den, vil du opleve langt mindre uro iblandt børnene under rundkreds, hvilket giver mulighed for at indholdet – historier, sange og rim/remser – kan træde i forgrunden.
Rundkreds er ikke samling
…Men det kan noget af det samme. Når jeg taler om rundkreds, taler jeg ikke om en klassisk børnehave samling, hvor børnene skal fortælle om hvad de har lavet i weekenden eller hvordan vejret er. Formålet i rundkreds er at formidle en historie og sange til børnene. På den måde har dét mere til fælles med en slags fortæller-stund. Rundkredshistorien bliver altid formidlet som en bordfortælling, hvor der er figurer og andre genstande med, som bruges til at vise historien. Det gør den også til en stor inspirationskilde til børnenes lege.
Rundkreds og de pædagogiske aktiviteter
I Brede Børnehave, hvor jeg arbejder, har vi rundkreds for hele børnehaven. 50 børn. Det lyder umuligt at kunne få ørenlyd – sådan tænkte jeg i hvert fald i første omgang – men det giver faktisk rigtig god mening. Når alle børnene har hørt den samme historie, så kan historien virke som et slags fælles tredje, som de pædagogiske aktiviteter kan have som omdrejningspunkt. Derved kan rundkreds være med til at sætte retningen for det pædagogiske arbejde – også i et inkluderende perspektiv. Hvis du vil læse en smule mere om det, så klik her.
Hvad siger tidligere deltagere på kurset?
“Vigtigt pædagogisk redskab til at skabe fællesskab og sammenhængsforståelse for børn “
Ida, pædagogisk leder.
“Jeg kan bruge rigtigt meget af strukturen i rundkredsen. Genkendeligheden og forudsigeligheden er “trygheden” for de børn der har brug for den og historien er “eventet” for de resterende. “
Louise-emilie, pædagog.
“Godt kursus. Fik god inspiration til hvordan man kan afholde samling og have struktur “
Birgit, pædagogmedhjælper.
“Jeg er overrasket over hvor meget ro [rundkreds-strukturen] kan give…”
sofie, pædagog.
”Meget lærerigt og inspirerende kursus “
Heidi, pædagog.
Rundkredskurset i overskrifter
Herunder kan du se en kort skitsering af hvordan programmet ser ud:
-Velkomst, hvem er jeg
-Rundkreds vs. samling – forskelle og ligheder.
-Hvordan ser rundkreds ud? Jeg viser et rundkreds-forløb.
-Rundkredsstrukturen, jeg gennemgår de delementer der er i rundkredsen.
-Rundkredspædagogik, hvordan kan indholdet i rundkreds bredes ud til de pædagogiske aktiviteter.
-Hvordan skaber man en rundkredskultur? Jeg giver et bud på, hvordan du kommer i gang med at arbejde med rundkreds gennem en SMTTE-model.
-Afslutning og spørgsmål.
Hvordan deltager jeg i kurset?
Tidspunkt: Tirsdag den 14. november klokken 20:00
Varighed: cirka 1 time.
Pris: 195,- kr.
Kurset foregår gennem en livesending i en Facebookgruppe. Og hvordan deltager du så i kurset?
Sådan her:
Deltag i kurset i tre hurtige trin:
1. Send 195,- kr. på Mobilepay til 26332511
2. Anmod om at blive medlem i denne facebookgruppe: Kursus om rundkreds efterår ’23
3. Log på Facebook på tirsdag den 14. november klokken 20:00 og følg med live ELLER se optagelsen på et senere tidspunkt.
Vil du vide mere?
Så er du velkommen til at kontakte mig på mail:
hej@mortenrandrupdyrborg.dk eller gennem Facebook-Messenger, jeg hedder Morten Randrup Dyrborg 🙂
Pingback:Inspiration: pædagogiske fokus på biler - MortenRandrupDyrborg.dk