“Faciliterer du, Morten?”
Det kunne godt lyde som punchlinen for en eller anden kampagne. Lidt ligesom Rådet for Sikker trafiks, ”Er du lægger?” som handler om at lægge telefonen væk, når man kører bil.
Men at facilitere legemiljøer med henblik på lege, vil sige at skabe et pædagogisk miljø, som indbyder børnene til lege. Det ”at facilitere legemiljøer” var noget, som jeg stiftede bekendtskab med for ti år siden, dengang jeg holdte sabbatår og arbejdede som pædagogmedhjælper i en børnehave. Børnehaven arbejdet med Reggio-Emilia pædagogikken, og der var en pisse-dygtig pædagog, som hedder Karin.
En dag satte hun noget legetøj op på en bestemt måde, og jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kunne se meningen med det – dengang. Det blev lidt en intern joke ”facilitere du, Karin?” blink, blink. Men hun blev ved, trods min skepsis og drillen.
Snart kunne jeg se resultatet. Børnene fik øje på de ting, som hun havde forberedt og det skabte grobund for børnenes lege. Så jeg endte også med at tage det til mig. Sådan lidt i smug. Når man har skiftet mening om noget, så skal dem, som havde den mening før jo ikke nødvendigvis opdage det. Men en dag, da jeg satte nogle klodser op blev jeg alligevel opdaget. ”Går du der og facilitere, Morten?” blink blink. Damn.
I dette indlæg vil jeg beskrive 3 tilgange, som du kan bruge til at facilitere lege i daginstitutionen på. Jeg vil indledningsvis introducere nogle begreber, som jeg mener er vigtige i forhold til at undersøge den pædagogiske indretning.
Pædagogisk indretning – et par begreber
Overordnet set kan man facilitere lege, på flere forskellige måder. Man kan tænke det at facilitere lege, ligesom enhver anden pædagogisk aktivitet., hvor pædagogen går foran, ved siden af eller bagved barnet i aktiviteten.
Den pædagogiske indretning en rigtig spændende størrelse at se nærmere på. I Reggio-Emilia pædagogikken kalder de rummet for den tredje pædagog, fordi man ved at indrette rummet, kan skabe rammerne for det, som der sker i rummet. Steder lægger op til forskellige typer af aktiviteter. Åbne områder lægger op til lege med store armbevægelser, mens nøje indrettede legekroge opfordrer til fordybelse i krogene. Ved at facilitere legeområderne, bliver det let for børnene, at gå i gang med at lege.
Vertikal- og horisontal inddeling
I en tekst, som jeg læste på seminariet, blev den pædagogiske indretning beskrevet i en vertikal og horisontal inddeling.
Den vertikale inddeling handler om, hvilken højde tingene er placeret i – hvem er de forskellige ting tilgængelige for?
Altså hvilke ting har børnene frit adgang til (dette vil ofte være legetøj: biler, legetøjsmad, dukker, byggeklodser) og hvilke ting skal børnene have lov at lege med (Dette er oftere ting, som er farlige, kan gå i stykker eller forgå, f.eks. maling, sakse, spil). I den forbindelse kan man også læse et børnesyn og magtelement i denne inddeling.
I forhold til den horisontale inddeling kigger man på hvilke legeområder der er i et pædagogisk rum. Dette kunne være tegnebord, legekøkken, bordet med byggeklodser, sofaen m.m.. Udenfor kunne det være en sandkasse, legehus, rutsjebane, en hule.
Det handler om at få øje på de ”stationer”, som lægger op til lege. Det er nemlig i de områder, at det kan være nærliggende at facilitere lege. Omvendt kan det også være steder, hvor der ikke opstår lege, at det kunne være et godt sted at få børnenes øjne op for – både inde og ude. Det centrale i indretningen er at børnene skal kunne aflæse, hvad denne lægger op til. Det skal være tydeligt for børnene.
De konkrete måder, hvorpå du kan facilitere lege kommer nedenfor.
1. Faciliter ved at sætte ting frem
Som nævnt tidligere indbyder steder til forskellige aktiviteter. Og det er den første måde, hvorpå du kan facilitere lege.
Ved at sætte ting til en bestemt aktivitet frem, kan du opfordre og indbyde børnene til at gå i gang med den aktivitet. Et bord med tegneunderlag, blyanter og papir lægger op til, at barnet sætter sig og begynder at tegne.
Du kan også gå skridtet videre og sætte nogle af legene lidt op. Sæt ridderborgen frem og stil ridderne klar til kampen mod dragen. Udspil evt. din yndlingsscene fra Game Of Thrones, imens din kollega kigger væk, og når børnene kommer er de klar til ridderleg (eller Battle of The Bastards, som det jo egentligt er…). Det vigtige er, at de forskellige stationer indbyder til leg.
2. Faciliter lege gennem legemanuskripter og rammelege
’Scripts’ er små handlingsforløb, som små børn bruger til at forstå verden på. De knyttes til forskellige steder og oplevelser. F.eks. kan et aflevering-i-børnehave-script se ss ankomst, tag overtøjet af, er or og faraske fingre, sige ‘oplevelser. F.eks. kan et aflevering-i-børnehave-script se udådan ud: ankomst, tag overtøjet af, sige ’hej’ til pædagoger og sige farvel til mor eller far. På samme måde er børnenes lege organiseret i ’scripts’ eller legemanuskripter.
Hvis man oplever uro og børn, som flakker rundt, kan dette skyldes, at de ikke ved hvilke lege, de kan gå i gang med. Her kan det give mening at arbejde bevidst med legemanuskripter, for at opbygge børnenes lege-repertoire.
Dette kan være ved at man som pædagog indgår i legene, og viser børnene nogle gode måder lege. En god måde at sætte dukkelegen i gang eller en sej måde at bygge togbanen på. Det kunne også være ved at sætte rammelege i gang, som børnene senere selv kan lege. Her handler det meget om at pædagogen skal gå foran.
3. Skab en fortællekultur
Denne konkrete metode, har jeg gode erfaringer med. En måde at gøre dette på er at arbejde med historiefortællinger til samling. Samlingen er en mulighed for at skabe en fælles referenceramme i børnegruppen. En fortælling eller et tema kan bringes i fokus, og kan være en indgang til at facilitere lege. Man kan også opfordre børnene til ”lege samling” ved at give dem mulighed for at bruge tingene fra samlingen. Det kunne være figurerne, bøger og andre rekvisitter fra samlingen, f.eks. hvis I sidder på nogle særlige puder eller spiller på en xylofon. Så har man også muligheder for at se børnenes videredigtning af samlingshistorien. Hvis du vil lære mere om samlingen, så tjek mit online kursus omkring ‘rundkreds’ ud. Det er den måde, som vi holder samling på i den børnehave, som jeg arbejder i. Du kan læse mere her.

Afslutning
Tak fordi du læser med.
Det var tre tilgange til at facilitere lege på, hvis du er blevet inspireret til at benytte dette, må du meget gerne dele dette med mig.
Hvis du vil læse mere om hvordan du kan arbejde med at bruge samlingshistorier til at skabe et mini-tema, kan du læse det her. Du kan også læse om hvordan det fysiske læringsmiljø bliver benyttet i Reggio-Emilia pædagogikken, det står der lidt om på dette link.