I dette indlæg vil jeg fokusere på, hvordan du kan bruge en fortælling, f.eks. fra samling, til at skabe et mini-tema i børnehaven.
Det er ikke fordi, det er revolutionerende nye tiltag, som jeg bringer på banen. Tværtimod. Det handler mere om en opmærksomhed på fortællingen, og på hvordan dele af den kan fremhæves og bruges i aktiviteter med børnene.
Det er min erfaring, at denne tilgang skaber en vekselvirkning mellem fortællingen og aktiviteterne.

Børnene bliver mere opmærksomme på fortællingen, når de også møder den i aktiviteter. Samtidig bliver de optagede af aktiviteterne, fordi de kan genkende elementer fra fortællingen.
Der, hvor jeg arbejder, har vi samme samling (historie og sange) én uge ad gangen. Dette giver børnene mulighed for at blive fortrolige med historien, grundet gentagelserne. Læs mere om samlingen her.

Jeg vil nedenfor beskrive de fem måder, du kan brede en fortælling ud på. Undervejs vil jeg forsøge at smide et par små eksempler ind, som jeg har set virker i min praksis 🙂 Du kan også finde min komplette ukomplette samling af historier til samling her.

1. Sæt lege i gang, som minder om fortællingen

Her handler det om at finde elementer, fra fortællingen, som kan være omdrejningspunktet for lege.
Det kan væres så simpelt, som at finde skovle frem og grave en bunke sand i sandkassen. Pludseligt står vi på toppen af Benbrækkerbjerget og venter på, at de stærke og modige mænd kommer og redder os ned (“Da Lille Madsens Hus Blæste Væk“). Lille Madsens Hus har også affødt lege med at bygge kanoner og hejsebaner, hvor børnene kunne hejse “mad” (sand og pinde…) frem og tilbage.
Klassiske eventyrsfortællinger, hvor helten skal overvinde nogle forhindringer og prøvelser, er god stof for lege. Eksempelvis kan man lege Hans og Grete, ved at man lægge en række sten, og prøve at finde tilbage.

Det kan også være at du kan bruge nogle rammelege som inspiration, og ændre dem, så de passer til temaet. F.eks. foreslog en læser mig at lave “mariehøne fangeleg”, i stedet for ståtrold. Samme princip, men i stedet for at vente på en krammer, lægger børnene sig ned og sprælle med benene, til de bliver reddet af en kammerat.

2. Tag en tur og få øje på fortællingen

Prøv om du kan tænke på en turdestination, som kunne have noget til fælles med fortællingen.
Det kan være, at I skal på abe-tur, og finde nogle rigtig gode klatretræer, efter I har læst Victor Banan.
Trolde er tilbagevendende figurer i eventyr, og der er mange steder, som også har noget med trolde at gøre. Store sten kan give anledning til at fortælle en af de klassiske troldehistorier. Den der går sådan: “der var engang en trold, som kastede den her sten efter en kirke” og “den her sten er faktisk en trold, som blev til sten, fordi solen strålede på den“. Det kan afføde blikke med en blanding af beundring, skepsis og en lille smule uro – er det nu rigtigt, hvad den voksne siger?!
I naturen kan man også finde mange huler og væltede træer, som er gode steder, at forbindes tilbage til en historie.

3. Kog suppe på fortællingen

Der sker en masse godt pædagogisk, når børn er med til madlavning, og
et måltid kan være en måde at formidle en fortælling på.
Ingredienserne, madens udseende eller der hvor I spiser maden kan have en sammenhæng til en historie. Eksempelvis handler Victor Banan om en abe, som ikke kan lide forskellige frugter, som hans forældre kommer med. Heldigvis er det frugter, som de fleste børn kan lide: mango, agurk, melon og banan. Her kunne man skære frugter med (eller til) børnene, og snakke om frugterne og historien.
Forskellige sammenkogte retter eller supper kan også hurtigt få navn efter figurer i fortællinger. F.eks. kunne en græskarsuppe blive til lanternesuppe eller halloweensuppe.

4. Lav et teaterstykke

Listen ville ikke være komplet uden de to sidste punkter her, for de ligger lige til højrebenet. Lav fortællingen som et teaterstykke.
Uddel roller til børnene, find udklædning, øv stykket igennem og involvér børnene så meget i replikkerne, som det giver mening. Det kan være, at de bare skal gentage efter dig, eller måske er det nok for børnene at være på scenen.
Til selve fremførelsen er det hyggeligt at invitere en anden stue til at være tilskuere, og på denne måde gøre det lidt teater-agtigt. Dette kan eksempelvis være med biletter, som skal afleveres ved indgangen.
Man kan også med fordel tilbyde at male børnene med ansigtsmaling, så de kan ligne figurer fra fortællingen. Derudover kan man finde udklædningstøj frem, der har samme formål. Ansigtsmaling og udklædning kan sagtens stå alene – også uden teaterforestillingen.

5. Kreative aktiviteter omkring fortællingen

Sidste stop er i krea-depotet, hvor de to projekter, som er nemmest at gå til, er at male eller tegne elementer fra fortællingen. Dette kan gøres lige efter historiefortællingen, hvor man taler om historien, inden man begynder at tegne. Dette giver børnene mulighed for at komme med bud på, hvilke ting fra fortællingen, de kan tegne.
Ved at tale med børnene inden, kan de få opsummeret fortællingen, og dermed blive inspireret til, hvad de kan tegne eller male.
En anden mulighed er at lave noget fra fortællingen i trylledej eller ler. Produkterne kan udstilles eller hænges op et sted, hvor børn og forældre kan se dem. På den måde kan forældrene også blive opmærksomme på ‘mini-temaet’.

Afrunding

Det vigtige i denne proces er opmærksomheden på, hvordan aktiviteter og fortælling påvirker hinanden, når man prøver at skabe sammenhæng mellem dem.
Jeg kalder den tilgang for ‘mini-tema’, og disse ideer er på ingen måde en liste over alle de muligheder, der findes for at arbejde på denne måde.
Jeg håber, at dette indlæg og eksemplerne heri har fået dig til at tænke over, hvordan du selv ville kunne bruge denne tilgang i din praksis.
Jeg har i hvert fald kun gode erfaringer med at arbejde med ‘mini-temaer’, da jeg oplever glade og engagerede børn. Hvis du vil lære mere om denne tilgang og hvordan ‘rundkreds’ – samling – kan være en hjørnesten i dit pædagogiske arbejde, så hop ind på dette link om mit online-kursus om ‘rundkreds’.
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer er du velkommen til at kontakte mig, så vil jeg gerne hjælpe dig 🙂

Tilmeld dig mit nyhedsbrev, og modtag min velkomstmail med min tjekliste over fem lege, som børnene vil elske dig for at sætte i gang.

* indicates required
5 måder at bruge en fortælling som et ‘mini-tema’

12 tanker om "5 måder at bruge en fortælling som et ‘mini-tema’"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *